Van Bericht
Ab van der Meijde

30-6-2004
19:46:45

pruimenboom

Bericht:
plm. 4 jaar heb ik een pruimenboom (Victoria)in mijn tuin. blij waren wij dat naar 4 jaar de boom vruchten ging dragen. helaas komt van plukken niets. de boom zit vol met luis(groene)en de vruchten blijven klein en zien er niet uit.de buurman naast mij heeft nergens last van. weet iemand de oorzaak?

jacqueline

3-11-2004
12:23:36

Re: pruimenboom

Bericht:
Ik weet de oorzaak niet maar misschien helpt de volgende tip. Doe NU (november) boomkleefband om de stam van de boom en de boompaal zodat de insecten die naar boven klimmen hier op blijven plakken. Bij mij doet mijn pruimenboom het prima er zitten alleen soms wespen in de vruchten. Een pruimenboom geeft trouwens het ene jaar veel vruchten en het volgend jaar minder.

Hendrik Jan de Tuinman

6-11-2004
13:36:14

Bericht:
Goed advies van Jacqueline. De boomkleefband moet aan het eind van de winter worden vernieuwd. Maar de boomkleefband helpt natuurlijk niet tegen groene luizen. Voor luizen geldt gewoon direkt bestrijden met bijvoorbeeld Admire of met Pyrethrum (oud en natuurlijk bestrijdingsmiddel, 1 ml in 1 liter water).

Peter

30-1-2005
19:18:46

Bericht:
Ik heb een oude pruimenboom die ik graag wil snoeien in de komende maanden. Mag ik dit in januari of februari doen?

jolande

31-1-2005
13:56:20

Bericht:
Voor groene luis is het middel spiritus ,groene zeep en dit vermengd met water een goedkoper bestrijdingsmiddel. Boomkleefband is bedoeld voor insekten die tegen de bast opklimmen. Het is niet noodzakelijk om de pruim te snoeien. Ik adviseer na de bloei ongeveer in juni. Haal alleen de takken weg die dood of in de weg zitten. De pruim houd van een zonnige en beschutte plek, voedzame en geen zure grond. Geef de pruim elk jaar in het voorjaar mest.

marco

10-2-2005
17:08:09

Bericht:
Ik zou zelf voor een middel van ecostyle gebruiken en dat heet Spruzit is biologisch en beinvloed de vruchten niet en is zelfs te gebruiken tot een week voor de oogst. Ik gebruik dit zelf ook voor mijn bedrijf en werkt perfekt ook tegen andere insekten. succes

PirecoŽ

18-4-2005
10:53:52

Bericht:
Het ecologische antwoord op insectenplagen, boom- en plantenziekten www.pireco.nl

Arnold

14-6-2005
22:21:55

Bericht:
luis komt vooral bij bomen die in de trek staan Enkele avonden goed nat sproeien, vooral van onderaf, omdat ze vooral aan de onderkant zitten heeft bij mij goed geholpen

Merion

22-6-2005
19:24:37

Bericht:
hoeveel werk is het om een 4 jarige pruimenboom te verplanten. Wortelt hij diep?

Wim

29-6-2005
7:43:45

Bericht:
Een vier-jarige boom is nog vrij goed te verplanten. Wacht er mee tot eind oktober, begin november. Let er op dat je de boom na verplanten niet te diep in de grond zet.

Peter

9-7-2005
9:34:36

Bericht:
Ik heb een oude pruimenboom in mijn tuin staan waar heel veel super kleine witte insectjes op zitten en volgens mij vliegen er ook een paar van weg als je tegen het blad aan tikt maar dat zijn er maar weinig, er staan ook wat planten naast de pruimenboom waar ze ook opzitten, maar niet met zo'n grote hoeveelheid. Kan iemand mij vertellen wat het voor een insect is en wat ik er tegen kan doen.

Marco

9-7-2005
11:31:56

Bericht:
Hoi Ab Ik zou er als er vruchten aan zitten een deel verwijderen zodat de vruchten die eraan blijven zitten groter kunnen worden , eigenlijk het zelfde als met krenten bij druiven. Het is nog een vrij jonge boom en als deze dan volzit met prumen kan hij het niet opbrengen om ze allemaal volgroeid te laten worden. Succes ermee

Marco

9-7-2005
11:32:03

Bericht:
Hoi Ab Ik zou er als er vruchten aan zitten een deel verwijderen zodat de vruchten die eraan blijven zitten groter kunnen worden , eigenlijk het zelfde als met krenten bij druiven. Het is nog een vrij jonge boom en als deze dan volzit met prumen kan hij het niet opbrengen om ze allemaal volgroeid te laten worden. Succes ermee

Reageren op dit bericht.

Naam:
Email:
Stuur mij een bericht wanneer iemand gereageerd heeft: Ja Nee
Onderwerp:
Bericht:

Terug naar het overzicht met onderwerpen.